Когато на 13 април 1742 г. в Дъблин се представя за първи път ораторията „Месия“ на Георг Фридрих Хендел, интересът към нея е толков аголям, че дамите са помолени да не носят рокли с обръчи, за да може в залата да влязат повече хора. Стефан Цвайг описва вечерта на премиерата така: „След генералната репетиция на това епохално произведение хората се разотидоха. От врата на врата се разнасяше новината, че се е родила музика, каквато не е чувана досега…“
До смъртта на Георг Фридрих Хендел през 1759 г. „Месия“ е едно от най-известните му произведения и постепенно се превръща във важна част от музикалните традиции на християнския свят. Ораторията се състои от три части, в тях се разказва за живота на Исус от раждането, до разпятието и акцентира върху надеждата за повторното завръщане на Спасителя. Либретото е написано от Чарлз Дженънс по текстове от английския превод на Библията и е поръчано от крал Джеймс I. Най-известната част е хорът „Алилуя“, който много често се изпълнява на коледни концерти в католическия свят.
Ораторията „Месия“ се изпълнява по света от 282 години и заедно с „Пасион по евангелието на Матей” от Й. С. Бах е най-често изпълняваното произведение от бароковия период.
Ценителите на музиката във Виена ще имат възможност да чуят величествената оратория на 28 декември в красивата лютеранска църква в центъра на австрийската столица.
С това произведение виенският хор „Schola Cantorum” празнува своята 30-годишнина заедно с оркестъра Ensemble Neue Streicher, който под диригентството на Кристиан Бирнбаум отдавна е покорил сърцата на публиката със своята виртуозност.
Солисти:
Дмитрий Каплински – тенор
Феликс Пахер – бас
Мария Сцепени – сопран
Елена Иванова – мецосопран
„Месия“, Георг Фридрих Хендел
КОГА: 28 декември 2024 от 18.00 ч.
КЪДЕ: Lutherische Stadtkirche, Dorotheergasse, 1010 Виена
Събитието се организира от сдружение „Лилавия лебед“ в партньорство с Австрийско-българското дружество, продуцент д-р Александър Александров.
Билети могат да се закупят ТУК