Часовете преди обяд в първия ден на Новата година по традиция са запазени за Новогодишния концерт на Виенската филхармония. Милиони зрители от над 100 държави в цял свят застават пред телевизионния екран, за да се наслаждават на красотата на музиката, която е най-силното послание за мир и хармония между хората. Малцина се тези, които имат късмет да присъстват на живо в Златната зала на Музикферайн, защото билетите не се продават, а трябва да бъдат спечелени на специална лотария.
Диригент – Кристиан Тилеман
На 1 януари 2024 г. Кристиан Тилеман ще застане за втори път след 2019-а на диригентския пулт на този концерт. Това е голяма чест, тъй като изборът на диригент е право, запазено за самия оркестър.
Световнопризнатият маестро е роден в Берлин и е обявен за един от най-задълбочените интерпретатори на Рихард Вагнер и Рихард Щраус. По повод 200-годишнината от рождението на Антон Брукнер още през 2020 г. Кристиан Тилеман и Виенската филхармония започнаха голям съвместен проект, свързан с интегрален запис на всички симфонии на големия композитор. Пълният цикъл от 11 симфонии беше издаден за първи път в звукозаписната история на оркестъра през октомври тази година и вече се разпространява с успех на световните музикални пазари.
Програмата
Новогодишният концерт на Виенската филхармония съчетава най-доброто от най-доброто: радостната и жизнерадостна, но и съзерцателна музикална програма с композиции от династията Щраус и произведения от Йозеф Хелмесбергер, Карл Михаел Цирер, Ханс Кристиян Лумбю, Карл Комзак и за първи път композиция от Антон Брукнер – „Кадрил“ за пиано, датиращ от 1854 г., в оркестрация на Волфганг Дьорнер.
Филм за Антон Брукнер
В паузата на Новогодишния концерт телевизионните зрители ще гледат филм, посветен на Антон Брукнер и 200-годишнината от рождението му.
От 1992 г. досега тези кратки, 24-минутни продукции в паузата на концерта имат за цел да представят пред света културните, природни и исторически богатства на Австрия.
Преди директното излъчване на Новогодишния концерт на Виенската филхармония на 1 януари Австрийската държавна телевизия ORF2 ще ни разходи зад кулисите на сцената и зрителите ще могат да проследят подготовката за концерта.
Балет
Допълнителна доза разкош и празничност към програмата внасят и двете балетни изпълнения. Първото е заснето в „Kaiservilla“ в Бад Ишъл, тъй като през 2024 г. градчето, както и цялата област Salzkammergut са обявени за европейска столица на културата. Декор на второто балетно изпълнение е средновековният замък Розенбург в в областта Waldviertel.
Албена Данаилова – българската следа в празничния концерт
За пореден път на първия пулт ще видим талантливата цигуларка Албена Данаилова. Тя ще застане редом до Райнер Хонек, другият концертмайстор на оркестъра на Виенската филхармония.
През 2008 година цигуларката стана първата жената, заела престижнатa позиция на концертмайстор в традиционно консервативния оркестър на Виенската опера, а от 2011 и на оркестъра на Виенската филхармония. Първото ѝ участие в Новогодишния концерт е през 2009 г и оттогава досега многократно свири на музикалното събитие, превърнало се в символ на началото на годината, включително и на необичайния Новогодишен концерт на 1 януари 2020 г, когато заради Ковид пандемията в залата нямаше публика.
В състава на Виенската филхармония има още една българка – Даниела Иванова, която свири на виола.
________________
Две българки блестят в оркестъра на Виенската филхармония по време на Новогодишния концерт
Албена Данаилова отново е начело на оркестъра на Виенската филхармония за Новогодишния концерт 2019
_________________
____________________
Албена Данаилова е родена в София в семейството на музиканти. Майка й Виолета Попова е изтъкнат пианист, а баща й Боян Данаилов е цигулар. Още 5-годишна тя избира цигулката. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков”, а по-късно и Националната музикална академия „Проф.Панчо Владигеров”. Продължава образованието си във Висшето училище за музика и театър в Рощок, Германия. Била е концерт майстор на Лондонската филхармония и първа цигулка на Баварската държавна опера. Носител е на редижа престижни международни награди от конкурси и фестивали. През 2008 г. Албена Данаилова спечелава конкурс за концертмайстор на оркестъра на Виенската държавна опера. След двегодишен пробен период, през 2010 г. тя е назначена за постоянно. Световната преса коментира с възторг този нейн успех, защото българката е първата жена концертмайстор в 140-годишната история на известния със своя консерватизъм оркестър.
Интервю с известната българска цигуларка може да прочетете в брой 8-9/2010 на списание „Българите в Австрия“
__________________________
Исторически бележки за Новогодишния концерт
Новогодишният концерт се провежда за пръв път на 31 декември 1939 г. Според анонси във вестниците е бил извънреден концерт на Виенската филхармония с цел събирането на средства за Фондацията „Винтерхилфверк“, създадена от националсоциалистите, за да поеме част от държавните социални услуги и облекчи бюджета по време на война. Диригент е бил Клеменс Краус.
След втория концерт, състоял се през 1941 г., датата на провеждане е 1 януари. От 1952 концерт със същия репертоар се изпълнява и всеки 31 декември, но без да бъде така телевизионно и медийно отразяван.
От 1958 г. концертът завърша с три биса след основната програмата. Първият бис по традиция е бърза полка. Вторият е валсът „Синият Дунав“ по Йохан Щраус (син), чието начало се прекъсва от ръкопляскания на публиката. В този момент музикантите и диригентът поздравяват всички за новата година. Третият бис е „Радецки марш“ на Йохан Щраус (баща).
По време на това последно изпълнение публиката ръкопляска в ритъма на музиката и диригентът се обръща към нея. Изключения в тази традиция са годините 1967, когато „Синият Дунав“ е бил част от основната програма и 2005 г., когато „Радецки марш“ не се изпълнява от уважение към жертвите от земетресението и последвалото го цунами в Югоизточна Азия на 26 декември 2004 г.
______________
Виена: Голямата зала на Музикферайн с най-добра акустика в света
______________
Цветна украса за залата
Цветята в зала между 1980 и 2014 години са подарък от италианския град Сан Ремо. От 2015 за пръв път Виенската филхармония предоставя флоралната декорация на общинското предприятие „Виенски градски градини”. За украсата на залата са необходими около 30 000 стръка цвята, а подготовката започва на 27 декември.