Колко голота можем да понесе обществото?
На този въпрос се опитва да отговори новата инициатива на Виенския туристически борд. Институцията открива дискусия за свободата на изкуството в интернет като представя провокативни картини и статуи.
В социалната мрежа OnlyFans Виена ще споделя снимки на произведения на изкуството, които други социални мрежи са забранили.
В OnlyFans – не само актови картини
За да покаже произведения на изкуството, класифицирани като порнография поради показаните голи тела и изтрити в утвърдените социални мрежи Facebook и Instagram, Виенският туристически борд използва социалната мрежа OnlyFans. Абонатите на канала могат да разгледат произведения от музеите на Виена, а също така да получат билети за музеите, участващи в акцията или Vienna City Card, която предоставя различни видове отстъпки в австрийската столица. В акцията участват известните музеи Леополд, Албертина, Природонаучният музей и Музеят за история на изкуството.
Цензура на голотата
„В социалните мрежи алгоритмите определят колко голота можем да покажем и по този начин често цензурират световноизвестни произведения на изкуството. Затова си задаваме въпроса колко голота можем да търпим и кой определя какво се счита за неприлично?
В културния мегаполис Виена отговорът е: Изображението на голото тяло е социално-политическа и художествена част от културната история“, заявява Норберт Кетнер, директор на Виенския туристически борд.
Дигиталната кампания, планирана от Виенския туристически борд в Туитър и Инстаграм, не можа да бъде осъществена, тъй като видеоклиповете, в които са показани голи тела, са класифицирани като „неподходящи за непълнолетни“, „забавление за възрастни“ или даже „порнографски“.
Виена обяви на другите платформи преминаването си към абонамент в OnlyFans с клип, показващ „по-приличните” части от творбите на Рубенс, Егон Шиле и други художници, чието творчество е изложено в музеите на града, и попита публиката дали иска да види повече.
В миналото тези музеи многократно са срещали проблеми с представянето на някои произведения на изкуството от колекциите си в социалните мрежи. Аблертина например се бореше срещу цензуриране на творби на Амедео Модиляни, чиято изложба във Виена продължава до 9 януари 2022 г. Музеят Леополд беше изправен пред проблеми при публикуването на картини на експресиониста Егон Шиле, а Природонаучният музей дори трябваше да се бори срещу блокирането на снимка на 30 000-годишната Венера от Вилендорф. В случай на многократни нарушения на правилата в социалните мрежи институциите рискуват да бъдат блокирани профилите им.
Вилендорфската Венера е намерена случайно през 1908 г. при строителни работи във Вахау. Статуетката, датираща от 24-30 хилядолетие пр.н.е, е едно от най-старите изображения на голо тяло и символизира плодородието. Тя се съхранява в Природонаучния музей на Виена. В края на 2017 г. потребител на Фейсбук споделя снимка на Венера от Вилендорф и тя веднага е цензурирана като порнографска. Малко по-късно компанията се извинява и обяснява, че „за статуи се прави изключение“.
Подобно провокативно събитие беше организирано от Виенския туристически борд в Лондон през 2017 г., когато в лондонското метро бяха разпространени брошури с четири творби на Егон Шиле. Тогава организаторите бяха принудени да прикрият половите органи на голите тела като неприлични за показване в обществото.
По информация на EuroCommPR
Бюро за международни връзки на Община Виена в София