Ако има една картина, която със сигурност сте виждали многократно през своя живот и добре познавате, то това със сигурност е “Целувката” на Густав Климт. Тази картина, която и до днес владее вниманието на всеки, който я види, е една от най-скъпо продадените картини за своето време.
Климт остава в историята на изобразителното изкуство не само с неговата “Целувка”, но и като основоположник на Виенския сецесион, с който се опитва да издигне истинските художници, с тяхното неподправено творчество, над галерийното изкуство. Но “Целувката” носи в себе си житейска история, която заслужава повече внимание.
В своята книга “Нарисуваната целувка” Елизабет Хики обръща поглед към романтиката на Виена от края на XIX и началото на ХХ в. и ни пренася директно към любовната история на Густав и Емили на фона на този приказен град.
Густав Климт – художникът от виенската бохема
Климт е роден през 1852 г. в предградие на Виена в семейство на художник и нереализирана музикантка. Като второ от седем деца, Густав добре познава “вкуса” на бедността. Подобно на своите братя, основите на неговата рисувална кариера са поставени още от най-ранните му години и той започва да се учи от баща си на занаят, когато е много малък. Животът му съвсем предвидимо го тласка към художествено училище и ред признания и награди, като на 36 години Густав Климт е вече име, за което всички говорят.
За разлика от много други творци, Климт успява да вкуси от славата, още докато е жив. Австрия и до днес почита своя велик артист, като в началото на новия век австрийците изсичат възпоменателна монета от 50 крони, върху която е поставено изображение на “Целувката”.
Климт винаги е подбирал картините, които са му възлагали по поръчка. Той никога не рисувал нещо, което не му е интересно и вълнуващо. Неразбиране и критика към художника, разбира се, не липсва.
През 1894 г. три от картините му, създадени по поръчка на Виенския университет и носещи имената “Медицина”, “Философия” и “Правосъдие”, са определени като “порнографски. Това ги изпраща завинаги извън изложбените зали. Пет години по-късно същата съдба има и “Голата истина” на Климт.
Густав Климт обаче е имали и добри дни. Именно през т.нар. му “Златен период” той рисува “Целувката”. А за картината „Живот и смърт”, нарисувана през същия този период (1911 г.), Климт е носител на наградата на Световната изложба в Рим.
Любовта в живота на Климт не само към Виена, но и към жените
На 38-годишна възраст той среща Емили Фльоге – спътница, муза и вдъхновение на Климт. Запознанството ѝ с нея е отново благодарение на неговия талант. Майката на Емили моли художника да направи портрет на трите ѝ дъщери. Тя е твърде млада тогава, но Густав започва да ѝ дава уроци по рисуване и постепенно да я въвежда в бохемските среди на Виена, които само можем да си представим колко точно романтични са били. Емили, от своя страна, се влюбила в Густав от пръв поглед. Тя веднага харесала неговото замислено, концентрирано изражение, докато твори и в последствие можела с часове да му се наслаждава, докато той рисува.
Любовта на Емили към Климт Фройд определял като “безпаметна”. А защо Фройд? Защото именно към него се обръща Емили, когато осъзнава невъзможността да се отърве от зависимостта си към своя мъж. Тази жена остава завинаги в сянката на големия художник, но тя е тази, която го подкрепя през цялото време. Депресиите не били чужди Густав, а негов ангел спасител в такива моменти била Емили. Тя добре знаела как, кога и какво да каже, за да бъде художникът спокоен и отдаден на работата си.
Както всички нееднократно отбелязват, еротиката е неизменна част от неговото творчество, но не само. Климт успявал да скандализира аудиторията както с нарисуваното от него, така и с действията си. Въпреки че имал жена до себе си в лицето на Емили, Климт често залитал и се отдавал на своите еротични фантазии. „Климт също я обичаше, но не… само нея”, казва един от биографите му.
Густав попадал в клопката на красотата на момичетата, които рисувал. И въпреки че те за него не значели много, Емили преживявала всяко увлечение, в което мъжът ѝ се впускал. Въпреки казаното до тук, Густав Климт действително обичал Емили. Неслучайно се приема, че тя е нарисуваната жена в “Целувката” – емблемата на творчеството на Густав Климт. След смъртта си, той ѝ завещава всичките си платна.
Но това не е единствената картина, на която Емили е муза. Той често я е рисувал, без дори да има нужда тя да му позира. И наистина – Емили остава единствената важна жена в живота на Густав Климт. “Емили…” – с това име Густав Климт си отива от този свят и превръща тяхната любов в такава, надживяваща времето и пространството, запечатвайки я в “Целувката”.
Не е нужно да разбирате от техники, светлосенки, цветове и прочие, за да оцените “Целувката”. Необходимо е само да се потопите в любовния свят на виенския художник. Сега това е по-лесно от всякога с произведението на Елизабет Хики. А ако някой ден имате път към Виена, то не пропускайте да се отбиете в галерията на двореца “Белведере” и да се насладите на оригинала на “Целувката”.
спонсорирано съдържание