През октомври младата, талантлива и очарователна българска оперна певица Светлина Стоянова имаше своята поредна забележителна изява на сцената на Виенската Щатсопер. Тя се превъплъти в ролята на Розина от „Севилският бръснар“ – една предпочитана от нея мецосопранова партия, с която вече е постигала успехи на летния фестивал в Брегенц през 2018 г. Това съобщава от Виена Боряна Йосифова в репортаж за предаването „Алегро виваче” на БНР.
Творбата на Джоакино Росини е представена за първи път в Римската опера преди повече от два века – на 20 февруари 1816 г., и продължава да бъде едно от най-популярните заглавия в жанра. Популярната опера е музикален комедиен шедьовър, създаден от композитора за по-малко от месец, който и до днес присъства неизменно в афишите на оперните театри и е притегателен магнит за публиката. Само три години след създаването на операта “Севилският бръснар“, тя има своята премиера във Виена на 20 септември 1819 г. в Theater an der Wien. Десетилетия по-късно, на 3 април 1876 г., творбата е представена и във вече новопостроената сграда на Ринга – днешната Виенска държавна опера. Оттогава на тази сцена са осъществени шест продукции на “Севилският бръснар“.
Актуалната постановка, която в момента се представя във Виена, е на известния германски режисьор от близкото минало Гюнтер Реннерт. Нейната премиера датира от 1966 г., а спектакълът на 19 октомври бе 431-ви поред в тази класическа, традиционно издържана сценична резлизация. Сред звездните – български имена, гастролирали в легендарната постановка в ролята на Дон Базилио, са Никола Гюзелев и Николай Гяуров, който е изпълнил 33 пъти тази ефектна, характерна басова партия. В ролята на Розина на виенска сцена се изявяват всички световни мецосопранови гласове – Мерилин Хорн, Агнес Балтса, Джойс ДиДонато, Елина Гаранча, Софи Кох и др. Сред тях своето достойно място намират и две български певици – Петя Петрова с едно участие и Веселина Кацарова, която се превъплащава 24 пъти блестящо в своята коронна роля.
Сега, на сцената на Щатсопер, публиката се наслади на великолепна приемственост в лицето на Светлина Стоянова. Тя изгради впечатляващо вокалния образ на Розина с виртуозна лекота на гласа, красива фразировка и брилянтни колоратури, съчетани с артистичен чар и силна изразителност на мимиката. Списанието “Der neue Merker“ отбеляза в своя критика: “Няма съмнение – в центъра на спектакъла бе младото мецосопрано Светлина Стоянова в ролята на Розина!„. Финалните аплодисменти за българската певица след края на спектакъла бяха категоричен показател за нейния успех. В останалите роли ѝ партнираха Рене Барбера като граф Алмавива, Самуел Хазелхорн като Фигаро и Сорин Колибан в образа на Дон Базилио. На диригентския пулт бе английският маестро Греъм Дженкинс, под чиято палка Светлина Стоянова е пяла в постановката на “Селска чест“ на сцената на Виенската Щатсопер през март 2019 г., а още през 2017 г. и
Специално за спектакъла на “Севилският бръснар“ във Виена от Шотландия пристигнаха фенове на младата българска певица, които следят нейното развитие още от студентските й години. Ценен гост на вечерта беше Клеър Шиърър – преподавателка по вокално майсторство на Светлина Стоянова от Кралската консерватория в Глазгоу. След представлението тя с радост и спонтанно сподели своите впечатления: “Повече от горда съм! Безкрайно развълнувана да видя резултата от напредъка на Светлина за тези 7 години, през които тя е учила при мен, и да присъствам тази вечер във Виенската Щатсопер на нейния дебют тук в ролята на Розина. Това, което тя успя да постигне, е удивително! Не съм имала друга студентка, която така упорито и целенасочено да развива своите качества. Гласът ѝ звучи невероятно красиво! Много съм щастлива за нея и се наслаждавам на изявата й тази вечер.“