Комичната опера „Слугинята-господарка“ на Джовани Перголези ще зарадва виенската публика на 20 септември
От няколко години директорът Огнян Драганов обогатява театралния афиш на Старозагорската опера с малко познати камерни творби и дава възможност на режисьорите да изпробват провокативни идеи, стимулирайки младите таланти да разгърнат творческия си потенциал.
Постановката на блестящата опера на Перголези „Слугинята господарка” предлага съвременен прочит на едно класическо произведение. Режисьорът Славчо Николов пренася действието в Ню Йорк в 60-те години на 20-и век като вместо в дома на богаташа Умберто героите се срещат в кантората на адвоката Умберто. Вечните теми за любовта и човешките взаимоотношения са разработени с нови и различни изразни средства, адекватни на динамиката на ежедневието и светоусещането на зрителя на 21 век.
СЛУГИНЯТА-ГОСПОДАРКА
Опера-буфа от Джовани Батиста Перголези
Либрето: Дженаро Федерико
КОГА: 20.09.2017 от 19 ч.
КЪДЕ: БКИ”Дом Витгенщайн”, Parkgasse 18, 1030
Цени на билетите: € 20, € 15; за студенти: € 12;
Вход свободен за деца до 14 год.
За повече информация и резервация: + 43 1/713 3164
Режисьор Славчо Николов
Сценография Иван Токаджиев
Костюми Ана-Мария Токаджиева
Хореография Ромина Славова
Действащи лица и изпълнители
Уберто – адвокат – Евгений Арабаджиев
Серпина – негова секретарка – Нели Нечева
Веспоне – старши юрист в кантората – Пламен Асенов
Младши юристи – Анелия Димитрова, Ивелина Димитрова
Съпровод на пиано Деница Петрова
Струнен квинтет в състав: Паулина Захариева, Юлия Кирова, Константин Косев, Денислав Джелепов, Галина Ледлова
Кратко съдържание
Интермецо 1
Адвокатска кантора в голям град
/кабинетът на адвокат Уберто/
На адвокат Уберто му предстои важна среща, за която трябва да се подготви. Той търси определен документ в офиса си. Не го намира и затова събира екипа си, но секретарката на офиса Серпина отново е закъсняла. Уберто изпраща Веспоне /старши юрист в кантората/ да я намери.
Серпина идва в последния момент, понесла всичко, което е намерила на бюрото си. Уберто не е доволен от ситуацията в офиса и иска да я накара да работи. Нарежда на секретарката си да свърши цялата работа, но тя хитрува и прехвърля задълженията на колегите си. Нейната мечта е да се омъжи за Уберто и се опитва да го прелъсти. Не успявайки към момента, тя заявява, че независимо от всичко, ще се омъжи за възрастния адвокат и че от нея по-красива, грациозна и забавна дама той няма да намери.
Интермецо 2
В преддверието на кантората
За да изпълни своя план, Серпина вербува Веспоне да се преоблече като военен, за когото уж ще се омъжва. Тя го представя като капитан Темпеста (от италиански – буря) и заявява, че напуска кантората. Уберто решава, че трябва да признае какво изпитва към Серпина – че я обича и иска да се ожени за нея.
Серпина пристига с капитан Темпеста. Капитанът ще се ожени за нея, но първо иска да получи обезщетение. Уберто категорично отказва да плати каквато и да е сума и заявява, че той ще се ожени за Серпина.
История на създаването
Перголези написва „Слугинята-господарка“ през 1733 г. на 23 годишна възраст. Първоначално тя се изпълнява като интермецо в антракта на неговата опера-серия „Гордият пленник“. „Слугинята-господарка“ поставя началото на нов жанр в оперното изкуство – опера-буфа (опера-комедия).
Джовани Батиста Перголези (1710 – 1736) е италиански бароков композитор творил в Неапол. При все че умира много млад (на 26 години), той е оставил след себе си богато музикално наследство. На първо място това са религиозните му произведения. Едно от тях – Stabat Mater, е сред най-красивите и най-често изпълняваните произведения в жанра, аранжирано от множество други композитори, сред които и Йохан Себастиан Бах.
Перголези е и автор на десетина опери. Особено известни са комичните му произведения, с които той до голяма степен задава облика на италианската opera buffa. Най-често изпълняваната – краткото интермецо La Serva Padrona (Слугинята господарка, 1733) е същински музикален бисер от началото до края. Тази опера предизвикала в средата на 18-ти век в Париж истински фурор – така наречения Спор на буфоните, при който множество френски писатели от кръга на енциклопедистите се обявяват в подкрепа на италианския музикален стил, против маниерния и скован стил на френските дворцови композитори като Люли и Рамо. Особено ентусиазиран привърженик на музикалния стил на Перголези е бил Жан-Жак Русо (самият композира няколко опери).
Перголези е автор и на известен брой инструментални творби, като най-често изпълнявани са концерти за цигулка и флейта и сонатите му за цигулка.
Музиката на Перголези се отличава с една особена плавност на мелодиката и деликатност на хармонията, при което чувството за музикална лекота е свободно от всякаква натрапчивост.