0.8 C
Виена
неделя, 24 ноември, 2024
spot_img
НачалоAвстрияИзложба: Граматика на изображението

Изложба: Граматика на изображението

-- Реклама --

В галерията на IG Bildende Kunst във Виена може да се види една изложба – продукт на резидентната програма на Долна Австрия

ansicht_image_1

Текст: Борис Костадинов

Фотография: Сандра Козел

Куратори на проекта, носещ заглавието „Граматика на изображението“ са българката Василена Ганковска и австрийката Верена Гампер.

Изложбата задава важни и базисни въпроси като: Как можем да четем образите? Как е конструиран смисълът във фотографиите или филма? Кое можем да прием за истина и кое не?  Много често заснетият образ показва едно, а внимателното му разчитане ни отвежда до нещо съвсем друго.

За участие в Граматика на изображението, кураторките канят виенския художник Бернхард Хоза и артистичното дуо Doplgenger от Белград. Тандемът се състои от Исидора Илич и Бошко Простран.

В своите произведения художниците разглеждат как политическите, обществените или битовите въпроси присъстват в медиите. Как те живеят чрез медиата и как тя ги променя.

Видеоинсталацията на Doplgenger е базирана на реални кадри от документални филми. Те обаче са трансоформирани и подредени по различен начин и така техният смисъл се променя до неузнаваемост. Такава артистична деконструкция пряко ни отвежда до парадоксите на днешната съвременност. Или как едно обществено или политическо събитие би могло да „протече по различен начин“, когато то е манипулирано чрез  средствата на Интернет, телевизията или киното. Политическите събития от бивша Югославия са смесени с кадри от телевизионни сериали от 90-те. Общото между тях е, че те са част от една комплексна и травматична историческа епоха на страната.

Разбира се сценарият е манипулативен. В него присъстват несъвместими документи на времето. И все пак инсталацията на Doplgenger сама по себе си е е неоспорим документ на феноменологията на разпада.

doplgenger_installation_2

Към всичко това се прибавя и голямото произведение на стената на галерията. То носи заглавието World Migration Map и представя въображаемите траектории на съвременните мигрантски потоци. Актуална „снимка“ на случващото се в днешния объркан свят.

Подобен е и подходът на Бернхард Хоза. Той представя своя фото цикъл In Search of the Correct Image. Тези фотографии респектират зрителя със смелостта да се манипулира едно изображение, което има съвсем конкретно значение в социалния ни живот. Художникът използва реални полицейски фотографии на престъпници. Те би трябвало да бъдат тотално неутрални и да дават максимално достоверна информация за криминално проявените лица. Дали обаче уж неоспоримата достоверност не може да бъде лесно манипулирана…

Хоза смесва фронтални и профилни изображения. Променя или напълно заличава очи, носове или уши. Тези специфични колажи използващи парчета от тъканта на подземния свят ни карат да се замислим за това как едно престъпление или обществен процес могат да бъдат представени, но и манипулирани, трансформирани и в последна сметка пренаписани.

Граматика на изображението е съвместен проект на:

Abteilung Kunst und Kultur – Land Niederösterreich

Stadt Wien – MA7

Bundeskanzleramt

Министерство на културата и информацията на Република Сърбия

 

Für den deutschen Text klicken Sie HIER

 

 

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Реклама

Календар

Реклама

Последвайте ни

Реклама

Абонамент за бюлетин

Реклама

Последни публикации