2.9 C
Виена
понеделник, 23 декември, 2024
spot_img
НачалоактуалноУспешно представяне на българско съвременно изкуство на най-престижния арт панаир в Австрия

Успешно представяне на българско съвременно изкуство на най-престижния арт панаир в Австрия

-- Реклама --

Focus Bulgaria - VCНа 27 септември панаирът за съвременно изкуство viennacontemporary приключи с рекордна посещаемост от над 27 000 души за четири дни. Изложението за първи път бе на нова локация – впечатляващото със своите пространства и специфична архитектура от 19-ти век Маркс хале.

Както Меланж Булгарен вече съобщи viennacontemporary бе и първият панаир, който постави фокус върху българско съвременно изкуство. Некомерсиалният проект „Фокус България“, организиран и програмиран от фондация „Отворени изкуства“ и галерия Sariev Contemporary, имаше пространство от над 100 квадратни метра, разположено точно на входа на панаира, така че именно българско изкуство посрещаше многохилядната публика.

Ключова точка беше творбата БГ бар на Недко Солаков, представляващ истински бар във формата на карта на България. Така „България“ се превърна в място за срещи на хора от цял свят, дошли специално на виенския панаир. „БГ барът“ беше и място за разговори с български художници, които присъстваха във Виена по покана на организаторите. Кураторът Десислава Димова модерираше ежедневна програма с разговори, дискусии и пърформанси, чрез които публиката можа да се срещне с художниците Лазар Лютаков, Правдолюб Иванов, Лъчезар Бояджиев, Наталия Тодорова, Вито Валентинов и други.

bg bar

Пърформансите на Войн де Войн, Миряна Тодорова и Камен Стоянов пък бяха нетипична и силно интересна намеса както в изложбеното пространство на „Фокус България“, така и изобщо в панаирната атмосфера. Войн де Войн представи политическия пърформанс „Туистър“, в който коментира „Капитала“ на Маркс чрез директна комуникация с публиката под формата на игра на туистър. Миряна Тодорова пък направи своеобразна процесия, обръщайки се към съвременни артисти, считани за ключови фигури в света на съвременното изкуство. В последния ден на панаира Камен Стоянов отговаряше на въпроси на публиката чрез рисунки, рисувани насляпо.

vienna

Изложбената част на „Фокус България“ представи кураторската изложба „Вариофокус: Художници“ на Яра Бубнова и Весела Ножарова, които представиха забележителна селекция, показваща различни аспекти на българското съвременно изкуство. 56 автори бяха предствени със своя творба в изложбата, която създаваше разнообразна и многоизмерна картина на българското съвременно изкутво в момента.

В залата за разговори – място за официалната програма на панаира, се състоя и разговор за колекционирането на българско съвременно изкуство. Модераторът Райналд Шумахер разговаря с Гауденц Б. Руф и Недко Солаков за колекционерството в България и изобщо колекционирането на български автори, спецификата на тяхната работа и мястото им в един международен контект.

За да бъде пълно представянето на българското съвременно изкуство организаторите от фондация „Отворени изкуства“ и Sariev Contemporary бяха включили във „Фокус България” и библиотека с каталози и книги. Важен акцент беше безплатният вестник към „Фокус България“ с текстове на Борис Костадинов, Ирина Коралова, Мария Василева, Емил Урумов и интервю с Гауденц Б. Руф. Редакторът Борис Костадинов цели с публикацията да представи българската сцена в общ план и по този начин да създаде разбиране за условията и спецификите на родната среда.

conterporary art

Кулминацията на „Фокус България“ бе иновативното по своя формат събитие „Разнообразни на външен вид, понякога парообразни, друг път като пластична маса“, което целеше както да запознае публиката с общия контекст на съвременното изкуство в България, така и да експериментира с традиционните методи на представяне и по този начин да покаже стремежа на родната сцена да излезе от рамките на установеното и нормалното.

Със своя обхат и отвореност, разнообразна програма и партньорства „Фокус България“ се превърна в едно от най-значимите представяния на българско изкуство в чужбина в последните години. Уникалното на проекта е още, че той беше подкрепен както от български институции (Министерство на културата, Национален фонд „Култура“, фондация „Пловдив 2019“, Български културен институт във Виена) и частни лица и фирми (Гауденц Руф, Пулсио Принт, Огилви София), така и едни от водещите колекции във Виена – EVN Collection и Thyssen-Bornemisza Art Contemporary.

Специално за Меланж Булгарен

Веселина Сариева, организатор, фондация „Отворени изкуства“ и галерия Sariev Contemporary

Фокус България“ е една дългосрочна инвестиция в българското съвременно изкуство. Ние създадохме място за среща на българските автори с колекционери и представители на институции и публични колекции от цяла Европа и именно тези нови контакти и нова видимост ще бъдат силен тласък за българското изкуство и пазар. И ефектите от това ще бъдат трайни – сега следва да се възползваме от международното внимание и да продължим да работим в тази насока.

Веселина Сариева с швейцарскяи колекционер Гаудер Руф снимка Вито Валентинов
Веселина Сариева с швейцарскяи колекционер Гаудер Руф
снимка Вито Валентинов

Борис Костадинов, куратор

Смятам, че представянето на българските художници беше успешно и оценките за изложбата са положителни. Имаше много хубави пърформънси на Воин Де Воин, на Миряна Тодорова, на Камен Стоянов. Те превлякоха вниманието на публиката и специалистите. Изложбата имаше за цел да покаже колкото се може повече аспекти на изкуството в България и такава беше и целта на публикацията, на която аз съм куратор. Изводите са, както и преди, че националната сцена е малка, половината от нея е изнесена в чужбина и само, чрез някакви организирани и общи усилия, българското изкуство би могло да стане видимо на Запад.

Събитието беше по-полезно за самата българска сцена. Парадоксално, но българските  художниците трябваше да дойдат до Виена, за да се усетят като някаква общност – нещо, което не се получава в България, за съжаление.

Камен Стоянов, художник

Пърформънсът на щанда „Фокус България“ се превърна в машина за отговори на поставен въпрос чрез рисунка. Всеки можеше да ми зададе въпрос, чийто отговор го интересуваше и да изчака около минута, за да получи в отговор рисунка, която биваше поставена на статива. Въпросите бяха от “ Какво е изкуство?“, „Какво те вдъхновява?“ до “Къде ще си догодина?“. Пърформансът продължи около 40 минути – 40 минути, в който докато артистът разговяряше, акумулираше материал за следващи изложения.

Камен Стоянов: Artist Talk черна кутия, листи А3, рисунки, статив. Камен Стоянов, личен архив
Камен Стоянов: Artist Talk
черна кутия, листи А3, рисунки, статив.
Камен Стоянов, личен архив

Щандът, наречен „Фокус България” беше не само място, където можеха да се видят по една избрана работа на 57 съвременни артисти от български произход, но и живо място за срещи разговори, пърформанси, обмяна на идеи и нови запознанства.

„Фокус България”  беше една добра възможност за австрийската публика да види множество съвременни български автори от различни поколения, да направи нови открития и бе приета с подобаващ интерес.

Иван Стратиев, художник

Участието ми в представянето на съвременното българско изксутво във Виена дойде малко случайно. Поканата на Яра Бубнова бе отворена към всички български артисти, но имаше и жури, което е определило участниците в изложбата на съвременно българско изкуство във Виена. Аз представих 90-секундно видео, което снимах с телефона си – нещо като видео-селфи, но с една особеност – върху себе си прожектирах мои картини. Получи се една доста енигматична визия, а текстът със субтитри изразяваше мои малко парадоксални мисли за артистите, изкуството и зрителите. Цялото видео, заснето от Мартин Стратиев, е един кадър без монтаж. Оказа се, че в минута и половина може да бъде казано наистина много. Беше забавно и въпреки близо 20-те дубъла, накрая имаше резултат. Надявам се на виенската публика да е било интересно.

Иван Стратиев, Автопортрет снимка, личен архив
Иван Стратиев, Автопортрет
снимка, личен архив

 

Мартин Стратиев, художник

Иван Стратиев, Автопортрет снимка Иван Стратиев, личен архив
Иван Стратиев, Автопортрет
снимка Иван Стратиев, личен архив

Аз съм на 22 години и съм студент в Националната художествена академия в София в специалност МА Дигитални изкуства. Смятам, че ролята на изкуството не се ограничава единствено до визуалното, но продължава и в полето на интелектуалното и концептуалното. Не отричам силата и значението на образа, на композицията и цветовете – те са изключително присъщи на човека и неотменна част от битието ни. В краткия си до тук творчески път съм се стремил към един рационален и премерен подход към изкуството, което да бъде отражение на идеи и виждания, принадлежащи на извън-ежедневните преживявания. Участието ми в този проект беше породено от желанието ми да споделя своите възгледи за изкуството, да напомня на публиката, че то е не единствено образ, но и идея.

Смятам, че в съвременната сцена на изкуството в България е на лице осезаемо разцепление между творците – тези, които смятат идеята за екзестенциално важна, а визуалното за второстепенно, и обратното. Събитие като това, показващо неголям брой съвременни художници заедно, без предпочитания към сферата на работата им, има голям потенциал да бъде подпомагащо обединението на двете групи и същевременно демонстрира на виенската публика разнообразието в малко известната българска сцена за съвременно изкуство.

 

_________________

Още по темата:

Камен Стоянов: Аз съм съвременен номад, интервю за сп.А4 бр.3/2012

Българското съвременно изкуство е на фокус във Виена

 

 

 

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Реклама

Календар

Реклама

Последвайте ни

Реклама

Абонамент за бюлетин

Реклама

Последни публикации