4.1 C
Виена
събота, 16 ноември, 2024
spot_img
НачалоAвстрияЦелувката, която промени света...

Целувката, която промени света…

-- Реклама --

Автор: Марио Николов
Източник: Артновини

Виена обяви 2012 за Година на Густав Климт

ВИЕНА. През 2012 г. Австрия и светът ще отбележат 150 години от рождението на един от най-известните и харесвани художници – Густав Климт (Gustav Klimt; 1862-1918). Следващата година, във Виена, ще бъдат показани толкова много произведения на гениалния живописец и основоположник на модернизма, колкото никога досега, съобщиха за artnovini.com от WienTourismus (Обединение „Виенски туризъм”).

Изкуството на Густав Климт е смятано за олицетворение на времето, в което се зараждат основите на модернизма. Неговите творби отразяват натрупаният от изкуството и науката опит в преломния период, на границата между XIX и XX в. През 1900 г., във Виена, високата култура се концентрира във всички сфери на изкуството. В литературата, изобразителното изкуство, архитектурата и музиката, новата естетика навлиза в поразителни мащаби и с набивало темпо. През 1910 г., със своите два милиона жители, Виена е петият по големина град в света и се ползва с безспорния авторитет на водещо културно средище в Централна Европа.

От художествена гледна точка, произведенията на Климт отразяват пътя от епохата „Рингщрасе” (Ringstrassenstil) до зараждането на абстракционизма. Под влияние на изключително популярния виенски художник и моден дизайнер Ханс Макарт (Hans Makart; 1840-1884), Климт, първоначално, приема изцяло принципите на консервативното академично образование и работи по украсата на сгради като театрите в Райхенберг, Риека, Карлови Вари, Бургтеатр (Burgtheater) във Виена. По-късно, той изгражда и развива свой уникален стил, а неговият път е продължен от съвременниците му Егон Шиле (Egon Schiele; 1890-1918) и Оскар Кокошка (Oskar Kokoschka; 1886-1980) – двама от най-ярките представители на експресионизма.

В края на века, през 1897 г., в знак на протест срещу остарялото разбиране за изкуството, Климт и няколко негови колеги, решават да създадат художественото обединение „Виенски сецесион”. По същото време архитектите Йозеф Олбрих (Joseph Olbrich; 1867-1908) и Ото Вагнер (Otto Wagner; 1841-1918) завършват изграждането на т.нар. „Зала на сецесиона” (Wiener Secessionsgebäude) и първата значима публична проява на участниците в новото сдружение е да изпишат върху фасадата й своя лозунг: „На времето – неговото изкуство, на изкуството – неговата свобода” (Der Zeit ihre Kunst, der Kunst ihre Freiheit).

Густав Климт оказва голямо влияние и върху създадената през 1903 г. от архитектите Йозеф Хофман (Josef Hoffmann; 1870-1956) и Коло Мозер (Koloman Moser; 1868-1918) прочута „Виенска работилница” (Wiener Werkstätte), която до 1932 г. диктува модата в промишления дизайн в страната и извън нея.

Драматичните промени на границата между столетията се отразява и върху обществените структури. Това личи особено ясно в изключителните женски портрети, които рисува Климт. Неговите модели излъчват непозната досега увереност и самочувствие, които стават характерен белег на буржоазията в началото на миналия век. През 1898 г. той завършва картината „Портрет на Соня Книпс” (Sonja Knips), през 1905 – рисува „Маргарете Стоунбъроу-Витгенщайн, две години по-късно – легендарният първи портрет „Аделе Блох-Бауер” (Adele Bloch-Bauer I), който през 2006 г. беше купен от милиардера Роланд Лаудер (Ronald Lauder) за 106.7 млн. EUR. Произведения, които, според някои изкуствоведи, го определят като „художникът на едрата виенска буржоазия”.

Много от знаменитите произведения на създателя на Виенския сецесион (Wiener Jugendstils; Wiener Secession), днес, могат да бъдат видени в постоянните експозиции на различни културни институции. През юбилейната Година на Климт (KLIMT 2012) в австрийската столица, обаче, ще бъдат представени редица специални изложби.

Началото постави експозицията „Густав Климт/Йозеф Хофман. Пионери на модернизма” (Gustav Klimt/Josef Hoffmann. Pioniere der Moderne), която беше открита в края на октомври в „Белведере” (Unteres Belvedere) и ще продължи до 4 март. Музеят, който притежава най-голямата колекция на художника в света – тук се намира шедьовърът „Целувката” (Der Kuss; 1908) – сега представя Климт заедно с неговия съмишленик, архитектът и дизайнер Йозеф Хофман. Интензивната им работа за грандиозния (с размери 34 х 2 м), „Бетовенов фриз” (Beethovenfries; 1902) в новата „Зала на сецесиона” или по украсата на двореца „Стокле” (Palais Stoclet) в Брюксел – от 1905 до 1911 г., създава непознати до тогава европейски мащаби в областта на универсалното изкуство. Многобройните произведения, например „Портрет на Фрица Ридлер” (Fritza Riedler; 1906), в който ясно личи характерния почерк на Хофман, потвърждават взаимните влияния на двамата основатели на австрийския модернизъм, които тази представителна изложба разглежда и в контекста на дейността на „Виенската работилница”.

Разбира се, през 2012 г. поредицата от изложби, посветени на Климт, ще продължат, допълват от WienTourismus. На 14 февруари, в Музея за история на изкуството (KHM), ще бъде открита изложбата Gustav Klimt im Kunsthistorischen Museum, която ще остане до 6 май.

http://www.european-traveler.comТази експозиция е посветена на „централния” период в творчеството на художника: 1886-1897 г. Основни експонати ще бъдат 13 значими платна и подготвителните рисунки към тях, създадени специално за голямото стълбище на музея. През 1890 г. Климт, неговия брат Ернст (Ernst Klimt; 1864-1892) и Франц Мач (Franz Matsch; 1861-1942) приемат да нарисуват стенописите над сводовете и в тесните пространства между колоните. Докато работи по тази поръчка, Густав създава ключови, в стилистично отношение, творби. За последен път картоните към тези фрески са показвани през 1992 г. в Цюрих и сега, те отново ще разкажат за пътя, по който са нарисувани оригиналните произведения, ще обяснят на зрителите избора на сюжетите и ще допълнят представите им за творческото наследство на художника…

Десет дни по-късно, на 28 февруари, в Leopold Museum ще отвори врати експозицията „Климт. Лично. Картини – Писма – Мисли” (Klimt persönlich. Bilder – Briefe – Einblicke), а почитателите на големия художник ще могат да се насладят на тази ретроспектива до 27 август.

Заедно с неговите картини, в изложбата ще бъдат представени и най-важните произведения на Егон Шиле (Egon Schiele; 1890-1918), творби на други значими представители на сецесиона, както и образци на моделиерката Емили Фльоге (Emilie Flöge; 1874-1952), спътница на Климт до края на дните му. Сред експонатите са и голям брой пощенски картички, които той й изпращал по няколко пъти на ден.

През март, към тези два музея, ще се присъедини и „Албертина” (Albertina) с тематичната изложба „Климт – рисунки” (Klimt – Zeichnungen). От 14 март до 10 юни, публиката ще види около 170 рисунки от фонда на галерията, представящи всички етапи от творчеството му. В това събитие ще бъдат включени също и прецизно подбрани, взети под наем, произведения. Център на внимание ще е уникалният графичен талант на твореца, чиято образност и маниер на работа се проявяват в многочислените скици и изящно изпълнените алегории.

На 21 март, в Музея за приложни изкуства (MAK Museum), ще бъде открита изложбата „Очакване и изпълнение. Проекти за мозаечния фриз в двореца Стокле” (Gustav Klimt: Erwartung und Erfüllung. Entwürfe zum Mosaikfries im Palais Stoclet). До 15 юли, изкушените от творчеството на гениалния маестро, ще видят 9 оригинални негови проекта по темите Expectation, Fulfillment и Tree of Life, създадени за белгийския дворец „Стокле” в периода 1905-1911 г. MAK Museum притежава и наследството на „Виeнската работилница”, което съдържа множество проекти, продуктови каталози, фотоалбуми, шаблони, както и пълния архив на дружеството. Изложбата включва и много оригинални предмети – мебели, вази, сервизи и пощенски картички на Йозеф Хофман, Коло Мозер и дизайнерът на метал Дагоберт Пеше (Dagobert Peche; 1887-1923).

През май, Австрийският театрален музей ще покаже един различен поглед към творчеството на художника – изложбата „Против Климт. „Голата истина” и нейният защитник Херман Бар” (Gegen Klimt. Die Nuda Veritas und ihr Verteidiger Hermann Bahr). Картината, нарисувана през 1899 г., предизвиква остра полемика сред консервативните арт среди и обществото, а приятелят на Климт, австрийският писател, драматург и критик Херман Бар (Hermann Bahr; 1863-1934), който е собственик на двуметровото платно, защитава открито естетическите достойнства на творбата в книгата си Gegen Klimt (1902). Изложбата, посветена на този период от живота на художника, ще продължи от 10 май до 29 октомври.

Също през май, но на 16-и, във Виенския музей ще бъде открита изложбата Klimt. Die Sammlung des Wien Museums. Колекцията на музея има най-богатата в света сбирка от ескизи на Климт. Сред 400-те рисунки са и предварителните скици за най-известните му творби. Експозицията ще даде възможност на посетителите да се запознаят с последователността в работния процес на художника, както и да изследват отделните творчески аспекти на различните теми, по които той твори. Музеят ще покаже и най-значимото живописно платно от колекцията си – „Портерт на Емили Фльоге” www.kunstnet.at(Porträt Emilie Flöge; 1902), както и плакати, печатни издания, известната от различни фотографии работна престилка на живописеца и т.н.

Експозицията „Предмети във фокус: текстилна колекция на Емили Фльоге” (Objekte im Fokus: Die Textilmustersammlung Emilie Flöge) ще представи уникалната колекция от 350 текстилни образци на модната дизайнерка Емили Фльоге. От WienTurismus припомнят, заедно със сестра си, тя открива моден салон на известната Mariahilfer Strasse, където изработва модни облекла за висшето общество. Много от тези образци ще бъдат показани за първи път в Австрийския етнографски музей (Österreichisches Museum für Volkskunde), от 25 май до 14 октомври.

Прочутият „Кюнстлерхаус” („Дом на художника”), на Karlsplatz 5, подготвя за почитателите на виенския художник изложбата Gustav Klimt und das Künstlerhaus, която ще бъде открита на 6 юли, няколко дни преди рождения ден на Климт – 14 юли. До 2 септември публиката ще има възможността да се запознае с редица интересни документи, писма и фотографии от архива на институцията, които свидетелстват за различните творчески периоди от живота му. От 1891 до 1897 г. той е сред активните членове на Künstlerhaus – най-влиятелната художническа организация в Централна Европа по това време.

Един от най-амбициозните проекти, по който работят организаторите на събитията в чест на Густав Климт, е неговата вила, чиято реконструкция скоро ще завърши. В нея се намира последното ателие на художника, където той работи от 1911 до 1918 г. На първия етаж в сградата на Feldmühlgasse 15a (XIII район – Хитцинг; Hietzing), ще бъде уреден музей, който ще пресъздава автентичната атмосфера в живота и творчеството на големия художник.

Събитието 2012 – Година на Климт със сигурност ще бъде вълнуващо за гостите и жителите на Виена. Защото изкуство на гениалния маестро извърши своеобразна революция в живописта и дизайна в началото на миналия век. А един от най-ярките примери за това е прочутото му платно „Целувката”. Целувката, която промени света…

 

 

Материалът е подготвен със съдействието на ComPRess/Бюро за връзки с община Виена в София.

СВЪРЗАНИ ПУБЛИКАЦИИ

Реклама

Календар

Реклама

Последвайте ни

Реклама

Абонамент за бюлетин

Реклама

Последни публикации